Citat:
Ursprungligen postat av Lilli
Oj vad det låter skönt....pimpla rödvin med fötterna upplagda osv....apelsinblommornas doft ! Kalla kårar ( positivt ! ) 
Det blev en aning för mycket av värmen då på en gång...men bättre det för turisterna åtminstone !
Du Kicki som vet 'allt'  har du hört om inbrott o tjuvar förra sommaren i Platanias? Läste på ett finskt rese-forum om nån som bott på Troulakis beach hade blivit rånade på natten i rummet när de sov... 
|
Om inte Kreta har åtminstone värme och sol, varför ska turisterna då komma hit?

Skämt åsido, även Grekerna är trötta på vintern. Nu längtar de efter långa familjesöndagar på stranden och efter att få gnälla över hettan.
Inbrott förekommer tyvärr alltid, och överallt, någon gång ibland.
Tillfället gör tjuven, och ibland är det inte ens tjuvar som stjäl...
Vid mitt första besök i Chania, för exakt 20 år sedan, bodde jag på Flamingo i A Apostolii. Vägg i vägg med mig, på andra våningen, bodde ettt trevlig Göteborgs-par - lugna och stillsamma - som oftast satt vid poolen och lade sig tidigt. Själv var jag "ung" och partysugen, tog bussen till Chania eller Platanias varje afton och kom hem efter soluppgången.
Var kväll lämnade jag balkongdörren öppen, saligt ovetande.
En "morgon" berättade mina grannar att de haft besök i hotellrummet när de sov. De förlorade en kamera och en mindre summa kontanter, men obehagskänslan var värre.
Till mitt rum, ett enkelt steg över balkongräcket, hade besökarna däremot inte varit trots den vidöppna dörren. Tur för dem, för där fanns inget att stjäla. Min första reskassa bestod av 1200 SeK, och den dyra lånade kameran hade jag med mig.
För dem som har mer värdesaker finns depositionsskåp på de flesta hotell, använd dem. Det är inte större risk att bli bestulen här än någon annanstans - även om stölderna och bostadsinbrotten ökat i takt med krisen.
Nu till vädret.
Idag var solen uppe före mig och det är alltid trevligt. Fåglarna kvittrar, himlen är blå och mina valpar tycks sova gott. Vinden har mojnat och min termometer visar redan +25. Idag skulle det sitta fint med ett par timmars strandläge men jobben kallar, om jag har tur hinner jag med en kall Ouzo på någon mysig taverna efter mörkrets infall - jag har många goda vänner att önska "god sommar och evig ork".
//Kikh