Visa ett inlägg
Gammal 2011-04-30, 19:56
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Väderrapport 2011

Hej på er

Vad det gäller vatten och bad så är jag 100% grek - jag badar alltså i augusti Jag har sett människor i havet hela vintern och nu börjar stränderna runt Agios Apostolii sakta fyllas med badande.
Idag hade vi en fantastiskt fin dag, men jag satt hemma och jobbade och vet inte hur stränderna såg ut. Nu börjar himlen dra ihop sig inför natten, och på sina ställen faller ett dammfyllt regn. Imorgon har vi lovats starka syd-vindar och hetta, så jag kan tänka mig att hotell-poolerna får komma till bruk.

Äter gör jag däremot hela året, men när vi äter lamm är det uppe i bergen. Nilam/Malin gillar Drosias lammkotletter, även om de av förklariga skäl var nästan obefintliga efter påsksöndagen...
Drosia generellt har bra mat, men även lilla Abellopas är att rekommendera. Där åt jag fantastiska Sousoukakia i förrgår.
Om man hittar Djungelbar, närmare torget, ligger vägg i vägg en nyöppnad taverna svars ägare kommer från Sfakia. Att han, Dimos, kan laga mat går jag igod för. Han drev tidigare Dexameni i Stalos, och lagade det godaste lamm jag ätit på länge.

I Agia Marina går jag fortfarande på både Skala och Romanza, jag gillar att kika in i köken och välja mat därifrån. Romanza's Boureki är himelsk!
Jag har aldig ätit lamm på Uncle Tom's, jag är deras pizzor evigt trogen, men av gäster hört att allt från A la cart till mezedes fått väl godkänt.

Om man går mot Greani istöllet så är det bara Aidonisos som duger för mig. De serverar Kretensk mat med turkisk twist (lite kryddigare alltså) i en unik miljö. Jag kan aldrig hålla mig för skratt när notan kommer, inte för att det är hutlöst dyrt - gå dit så får ni se varför

Vill man in till Chania slår jag ett slag för lilla Steki, mitt eviga vatten -eller vinhål. Steki hittar ni genom att följa Halidon ner till slutet, ta till höger två tvärgator och till höger igen.
Något dyrare, men oh så gott, är To Xani som ligger vid synagogan på Kondilaki street i gamla stan.

Nja, om jag skulle måsta välja just nu så föll valet på Mavro Provato (Svarta Fåret) i korsningen Epimenidou 17 & Minos - alltså i slutet av fiskehamnen på väg upp mot Koum Kapi. Rustik stil, bra priser, ljuvlig mat och RAKOMELO...

//Kikh
Svara med citat