Visa ett inlägg
Gammal 2011-04-29, 22:44
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010
Standard Sv: Väderrapport 2011

Jag förstår , det var i torsdags morse, det här, då regnade det också och åskade här i Chania, och det var flera strömavbrott. Platanias låter väldigt spännande. - Men du är ju sömmerska i grund och botten , är det inte det du helst vill syssla med ?!

Idag fredag var en väldigt fin dag, då jag kunde hänga ut tvätt på tork, och det blev en långvandring - nästan ända till Kato Galatos. Det drar mycket åt det hållet

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Det blir en snabb och sammanfattande väderrapport för de senaste dagarna.

Vädret idag började med tveksam mulenhet, bara för att jag skulle slå på varmvattenberedaren. Så snart duschen var avklarad, och jag klädd, strålade solen i Galatas. Jag klädde mig sommarlätt (med vinterstövlar, paraply och halsduk) inför en anställningsintervju, skrämde upp "Nilam" från poolläget och begav mig mot Platanias. Tre minuter senare vräkte regnet ned med en styrka värdig Tor, och åskan följde tätt inpå. Trots skitväder och översvämmade hotellrum/gator i Platanias lyckades jag anställa mig hos en av Platanias guldsmeder. För att fira bjöd jag sällskap med Nilam och hennes väninna ut på byn. Vi skyggade för halvmeterdjupa vattenfyllda gator, duckade under paraplyer och tog eleganta snedsteg när bilarna susade förbi och stänkte upp vallar av brunt vatten - men vi tog oss till Marikas mestadels torrskodda och fick oss en trevlig stund där.

Efter en apertif under Marikas nya tälttak, drog vi ut på byn - fortfarande under paraplyn - och ojjade oss över vad alla anländande turister skola tycka. Vi styrde kosan till lilla Abellopas och deras vedkamin, där vi fick i oss både god mat och goda drycker i värmen. Tillika fann vi en lägenhet till min väninna, genom en av de lokala förmågorna, som ska sommarbo och jobba i Platanias.

Efter avslutad måltid tog vi vattenskidorna ner mot Platanias centrum och en sängfösare på ett café. NIlam och Annelie gav upp tidigt, av tsunamiskräck eller trötthet. Jag och min väninna hängde kvar en stund under infravärmarna - kanske för att vi faktiskt har vinterkläder och boots på plats, eller för att caféet serverade fantastiskt lokalt rödvin...

Vid 10-snåret, med regn i kronan, gick jag vidare - och upptäckte att RockHouse redan öppnat för säsongen

Nu, så här 14 timmar efter ovädrets början, droppar det från taken. Gator och avlopp är överfyllda med vatten, RockHouse har stängt för natten och jag har kollat morgondagens väderprognos - regn... Lika bra att krypa ner för ett dygn eller två. Fast mitt löfte om en solig påskhelg kunde jag hålla

//Kikh
Svara med citat