Visa ett inlägg
Gammal 2011-03-05, 07:28
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: många frågor om Tilos

Egentligen har du väl fått svar på dina frågor så här långt, men jag kan inte låta bli att lägga mig i eftersom jag tycker så mycket om Tilos.

Citat:
Ursprungligen postat av turkos Visa inlägg
Finns aktuella kartor att köpa på plats? Är det lätt att hitta? Är någon av stränderna långgrunda?
Det finns rätt bra kartor finns att köpa. Tilos är en väldigt liten ö så det är lätt att hitta runt där. Det finns inte så många vägar att köra så att säga...

Stranden på Eristos är kanske inte långgrund men det tar några meter ut i vattnet innan det blir djupt. Där är det sandstrand.

Om du går rakt fram från entrén på Elenis, ca 20 meter rakt fram, så är du i vattenbrynet. Det är dock en klapperstensstrand. Den blir inte bråddjup direkt. Du kan gå ca 5 - 7 meter ut i vattnet innan botten försvinner. På vissa ställen ännu längre.

Förr fanns det en väldigt trevlig Bar/enkel Taverna till höger när man gick ut från Elenis. Hoppas den finns kvar fortfarande. Där har jag tillbringat många goa timmar... I Juni kan ni säkert sitta där och äta frukost! Och så har de lite omelett och Toast och sandwich till lunch...

Citat:
Kan man höra cikador någonstans på ön? Så underbart höra dem när de sätter igång.
Jag håller med dig. Cikadornas ljud är något speciellt. Och i Juni tror jag nog du har en hyfsad chans att höra lite av dem. Fast det är lite tidigt på säsongen. De hörs mer lite senare framåt Juli, Augusti när de söker en partner.

Citat:
Hur är det med kattsituationen på ön? Vi är djurvänner och lite oroliga för det.
Jag är själv kattbetjänt här hemma och stor djurvän. Mina pojkar tillåter faktiskt att jag får bo här med dem. Så länge de får tillräckligt med rökt skinka ett par gånger om dagen...! Fnyk...

Som jag såg det verkade katterna på Tilos ha det rätt bra. Visst kunde de bli bortschasade ibland om de var för närgångna, men inga elakheter som jag såg. Då har jag tyvärr sett och upplevt mycket värre på andra ställen. Tilos är en väldigt civiliserad ö på alla plan! Min mycket privata gissning är att det beror på att ön har besökts av Engelsmän under väldigt lång tid. Men det är bara en teori.

Citat:
Vi undrar också om det finns mjölk att tillgå i någon livsmedelsaffär.
Jag skulle tro att ni kan hitta mjölk hos Marina. Hennes Super Market ligger på vänstersidan när ni går in mot Torget. Jag förutsätter, och hoppas, att den finns kvar.

Ut från Elenis mot vänster. Efter 3 - 400 meter kommer ni till en skarp böj till vänster. Följ den. (Ner till höger ligger en av Tilos bättre Tavernor. Jag har för mig att den heter Erinis.) När ni svängt till vänster ser ni kyrkan på vänstersidan. Sedan efter 50 - 75 meter svänger vägen till höger. Följ den och efter ca 100 - 150 meter ligger Marinas på vänstersidan. Hon pratar hyfsad Engelska.

Och! Förr körde de hem det man köpte oavsett var man bodde!!! Man slapp släpa på det själv. Jag vet dock inte om det är så idag. Jag har tyvärr inte varit där på några år.

Citat:
Är det mycket trafik så man riskerar livet om man åker ut med hyrd moppe?
Trafik? På Tilos? Du behagar skämta! Det går en fin bred väg från Livadia till Megalo Chorio där Eristos och lite annat ligger i närheten. Vägen är byggd med hjälp av EU-pengar. Där möter man kanske 4 - 5 bilar på vägen dit. Och blir omkörd av två... Bensinmacken ligger på den vägen, på vänstersidan, någon dryg kilometer ut från Livadia.

Tyvärr var förr Tilos den dyraste ön i Grekland att hyra moppe på......... Jag vet inte hur prisbilden ser ut idag.

Citat:
... som nästan bokat resa till juni 2011.
Boka! Vad väntar du på? Tilos är en av de härligaste, mest underbara öar du kan hitta i Grekland!
Svara med citat