Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Nej, en polisanmälan gör ingen nytta, men att säga/skriva att man kommer att göra en anmälan kan göra det. Då visar man att man ser allvarligt på det inträffade och gör en tydlig markering att vederbörande begått ett brott som enligt lag kan bestraffas.
Sedan anser jag att man inte ska vänta med att skicka faktura, utan skicka den på en gång när man ser att text och/eller bild är publicerade. Även om materialet tas bort så ska man ha betalt för den tid det har använts. Plus skadestånd, åtminstone om det är material som man själv använder för kommersiellt bruk, dvs för sitt levebröd.
Betalas inte fakturan ska man naturligtvis vidta sedvanliga åtgärder, dvs först påminnelse med pålagd ränta och sedan, om den ändå inte betalas, indrivning.
|
Bara ett problem. När man går vidare till Tingsrätten och vederbörande ej godkänner fakturen plus diverse tillägg kan det sluta med att man själv för stå för samtliga kostnader plus motpartens om man inte vinner målet.
Det gäller även att bevisa att det är min bild som vederbörande har använt. Detta kan ibland vara svårt att bevisa så vida man inte på något sett har märkt sin bild eller något annat. I sådana fall brukar bevisningen vara svår såvida bilden inte är speciell.
Oftast är det inte värt besväret. Det är bara att tiga och lida om man nu är den typen.
Man ska vara medveten om att lägga man upp bilder på internet kan de kopieras. Lägger själv upp bilder endast med låg upplösning och i litet format. detta gör att de flesta inte ens kan använda dem som skärmbild.
Det stora problemet är oftast att kunna bevisa att det är min bild som använts.
MVH/Chras
PS
För intresserade i ämnet finns en diskution på Fotosidan.se under
fotosidan.se/forum/showthread.php?t=128154&highlight=stulen+bild
DS