Visa ett inlägg
Gammal 2011-02-13, 05:32
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Maten på Tilos samt båt i oktober

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustmaja Visa inlägg
g...goda grönsaksrätter när jag reser. Passar restaurangerna på Tilos mig då ?
Nu är jag ju inte vegetarian. Men jag tror inte jag ätit så god mat någon annanstans i Grekland som jag ätit på Tilos de gånger jag varit där. Det finns ett par Tavernor på Tinos som tävlar i samma liga.... Men det är en betydligt större ö, och har nästan bara Grekiska besökare, så de öarna spelar egentligen inte riktigt på samma plan.

Tilos är en väldigt liten ö som lever av turismen men lyckas ändå servera väldigt god Grekisk mat utan att anpassa den för "Europeisk" smak. Briam är väl en helt vegetarisk gryta? Rätta mig någon om jag har fel. Men Briam är gott. Fritterade succiniskivor eller scuash (hur fan stavar man det så här dags...?) smakar fantastiskt med lite salt och peppar när den kommer fram på bordet och det ryker om dem...

Som andra sagt. Grekland är egentligen ett Paradis för vegetarianer! Väldigt mycket i det Grekiska köket bygger på grönsaker eftersom det finns så gott om det där. Den Grekiska salladen "Choriatiki" känner ju alla till. Och många gillar "Chorta" som är kokta bladväxter. Något mellan spenat och nässlor som serveras med olja och citron.

En delikatess som en av mina vänner där nere visade mig är Okra kokt i tomatsås. Det måste man nog fråga efter för det verkar inte finnas på alla ställen.

Så jag skulle nog säga att du kan åka till Tilos utan att behöva tänka på maten på det sättet. Du kan nog åka till vilken Grekisk ö som helst egentligen. Fast öar med mycket turister, större öar, serverar nog mer "anpassad" mat med typ kyckling osv... Så är man vegetarian måste man fråga efter det som fungerar.

Men jag är övertygad om att du kommer att ha en fantastisk resa till Tilos. Både upplevelse- och mat-mässigt...
Svara med citat