Visa ett inlägg
Gammal 2011-01-27, 16:11
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard Sv: Mallorca i sommar?

Hej Aina,
Jag har varit på Mallorca många ggr men inte i absoluta högsäsong. Så om man pallar med beror nog på var man bor (när det gäller mängden turister ). Inne i Palma t.ex så är det fullt mitt på dagen men de flesta åker "hem" på kvällen. Likaså i Soller.
När det gäller värmen så är det väldigt varmt i Soller på sommaren. Staden ligger i en "gryta" så det är helt vindstilla och ofta upp emot 40 grader. Att komma ner till Palma kan kännas svalt. Likaså är det kallare i Soller på vintern än övriga Mallorca.

Prismässigt så blir man överraskad. Här finns dom allra dyraste restauranger men också väldigt billigt utanför turistorterna. Sist vi var där var nog lägstapriset för en kaffe och ett glas vin €2! Detta på torget i Santanyi. I Supermerkados är priserna som i Sverige - kanske något lägre.

Hej MIM,
Vi brukar hyra bil på flygplatsen eller åka buss. Från Port Soller kan man ta bussen mot Palma (eller den lilla spårvagnen) upp till Soller. Där byter man buss till den som går mot Valdemosa. Då passerar man Deia och kan gå av. Fungerar bra.
Valdemosa är mycket större och mer turistiskt än Deia. I Deia får inte turistbussarna stanna . Dom får inte plats.

Sollerdalen är väldigt vacker i april med alla sina apelsiner! Missa inte den lilla byn Fornalutx som ligger lite utanför Soller. Mysigt litet torg att vila på.
Jag kommer inte på några restauranger mer än att vi brukar äta "Apelsinkyckling med ruccola" på Cafe' Soller på torget.

Senast redigerad av Deia den 2011-01-27 klockan 16:35.
Svara med citat