Det här är ett gammalt ämne, men det kanske finns några som undrar hur det gick med blankett E121 .
Det gick bra ! Det tog visserligen tre månader att få den , men väl när jag hade den i handen och gick till kassan här i Prag så fick jag ett intyg direkt som ger mig samma rätt som en tjeckisk medborgare till sjukvård till samma kostnader. Det betyder gratis läkarvård och operationer, och en rotfyllning som jag ska göra nu för drygt halva kostnaden jämfört med i Sverige.
Jag har faktiskt bara tjänat på att "komma ut" på detta sätt, och det känns bra inför den kommande flytten till Kreta. All post från kassan och skatteverket, och banker, skickas nu direkt till min utlandsadress utan knorr, skatten sjönk med drygt tusen kronor i månaden, så jag har tjänat ekonomiskt också.
Eftersom jag har sjukersättning beskattas jag bara i Sverige, och därmed behöver jag inte vara registrerad på skattemyndighet här, jag behöver bara ha en ordnad adress för att få uppehållstillstånd , och samma sak måste gälla i Grekland.
(Dom som har "riktig" pension kan hända behöva betala skatt i båda länderna om dom har varit privatanställda, det gäller inte för statsanställda; allt det här står i beskattningsavtalena med dom olika länderna på skatteverkets hemsida. )
Sjukersättningen ("förtidspensionen") får man behålla var man än bosätter sig i världen. Jag har en ersättning från AFA också, tack vare att jag var med i facket, och dom meddelade att jag får behålla den ersättningen så länge jag har sjukersättning, och den är varaktig.
Utlandsadressen spred sig som en löpeld. Vägverket hörde av sig direkt, dom kunde tänka sig att godta en adress i Sverige, om jag vill ha posten dit, men jag har ju inte bil. Nordea, förstås, skickade direkt posten hit, och även posten från Forex, eftersom Forex övertagits av Nordea.
ICA bankkort , som är så bra för oss svenskar i utlandet, ser jag ut att få behålla. Dom uppdateras nu också direkt från folkbokföringsregistret, det står på deras hemsida, och i det finstilta står att man inte behöver meddela adressändring, annat än om man redan bor i utlandet , så när jag fått en adress i Grekland måste jag meddela om det.
Det var en del brevväxling med olika kassakontor, runt om i vårt land, och skatteverket, och telefonsamtal, innan allt blev klart, det är viktigt att man är seriös i sin utlandsvision , och tänker sig åratals vistelse där, och redogör ärligt och öppet om sina planer, och i min redogörelse skrev jag att jag tänker flytta vidare till ett tredje EU-land.
Ett intyg som ger rätt till vanlig sjukvård i Sverige , om jag händelsevis skulle dit, har också kommit.