Sv: Sagan om ringen - fortsättningen
Ja, Peter har rätt...man måste ta sig förbi de första kapitlen. Men ett annat sätt att komma in i Tolkiens underbara värld är att läsa "Bilbo" som handlar om dennes äventyr och hur han blev så rik och hur han fick fatt i ringen. Mycket läsvärd, prima högläsning för mellanstora barn...
Jag läste Ringentrilogin första gången 1967 på Middel Earth English...den fanns ännu inte översatt till svenska. Vi bodde i Aten då och jag behövde förkovra mig i bl.a.engelska. Hade köpt den i paperback i bokhandeln på Wallengren Center inför resan.
-När vi kom hem till Sverige 1969 hade min brorson Ola tejpat upp papper på sitt golv och ritade kartor och skrev alvalfabetet och levde helt i den världen...han blev nog lite förvånad över att jag också kände till Tolkien.
När mina egna barn började läsa "Fantasy" läste jag samma böcker för att se i vilken miljö deras tankar flög omkring, och kunde konstatera att Tolkien är oslagbar, både litteratur och fantasi , en annan dimension, efterapad, aldrig nådd.
Sen har litteraturkritiker stuckit fram nos och haka och påtalat de torftiga kvinnoporträtten och annat, men det tar inte från honom äran i mina ögon.
Filmerna är skickligt gjorda, men jag läser hellre om böckerna än ser filmerna igen.
|