Visa ett inlägg
Gammal 2011-01-21, 10:38
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Första resan till grekland!

Citat:
Jag upprepar dock att Rethymnon är centralare placerad (halva tiden till Knossos) och för mig mindre men trevligare än Chania.
Ber att ödmjukt tacka för dessa rader.

I ett rep finns många trådar.
Det är intressant hur vi, den eller andra falangen svarar på frågor och önskemål om tips, etc. etc. Vi kan välja en av två huvudsakliga utgångspunkter. Den ena, den enkla, är att svara utifrån vilken falang vi tillhör, vad vi själva gillar; västra eller östra, norra eller södra Kreta. Vi är alla ambassadörer.
Den andra utgångspunkten är att lyssna på undertexten eller de rent sakligt formulerade önskemålen/intressen som formulerats. Det brukar ge helt olika svar.
Om jag sammanfattar; "skön semester", "något och titta på" "Knossos", "kanske Samariaravinen", "äta gott", "bada", "kanske vandra", "Se på gamla byggnader" "Kyrkor eller liknande", "vattensport",
Stränderna ska helst vara sandstrand", "fina resturanger/matställen med fin utkik". "Balos", "hyrbil".
Det var allt tror jag.

När jag analyserar Jejjas funderingar/önskemål utifrån listan jag sammanställt, pekar det på västra Kreta och Chania/Chaniakusten.
Nu vill jag tro att jag inte är någon falangpredikant, utan att jag bara utgått från Jejjas frågor och önskemål.
Innan Kalimeras medlemmars granskande blick skärskådar mitt resonemang ska jag bara redovisa mitt Kreta. Jag tillhör falangen överallt.
På östra Kreta finns mina mest begärliga platser, Katharoplatån med Kritza; Mochlos, och en annan by i Sitiabergen som är inkognito.
På mellersta Kreta Amaridalen.
På västra Kreta naturligtvis Vita bergen och allt därikring, stränderna västerut, tavernan Volakas i turistfällebefriade Nea Chora.

Tills vi hörs!
Svara med citat