Visa ett inlägg
Gammal 2011-01-08, 20:05
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Om Raki-Tsikoudia-Tsipourou

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Har förstått att tsipouron kan vara smaksatt med olika saker...
Det är möjligt att det finns smaksatta varianter men jag har aldrig råkat på någon.

Det har slunkit ner en och annan av bägge sorterna genom åren och jag har hört lite om dem.... Något som inte innebär att det stämmer eller är en absolut sanning...

Tsipouro är det vanliga hemkörda i Grekland. Utom på Kreta. För där heter det Tsigoudia... Som då också är hemkörd. De skiljer lite i smak då man säkert använder lite olika råvaror. Och det är faktiskt tillåtet med hemkört under vissa omständigheter i Grekland! Raki, precis som Ouzo, däremot är en "officiell" sprit som normalt sett görs i fabrik. Men även där finns det ju olika smaker.

Jag hade vid ett tillfälle både Tsipourou och Tsigoudia hemma och hade en alldeles egen provning... En minnesvärd kväll på min ära... Det är lite som att välja mellan Pest och Kolera... Ingen kan komma och säga att någon av dem smakar gott! Fotogen. Eller flygbränsle som Arne brukar säga... Det smakar ju inte Absolut eller Stol direkt... Det är smaker man måste vänja sig vid. Udda, men på något svårförklarligt sätt så finns det en känsla, och en stämning, i att dricka dessa drycker. Speciellt hemma. Man drömmer sig tillbaka.... Lite självplågeri kanske? På något sätt är det kanske lite självplågeri att dricka dem på plats också...?

Citat:
Men hur skall man dricka den? Som den är rumsvarm, avkyld eller blandad med vatten...
Absolut inte blandad med vatten! Då blir det bara avslaget och smakar blää. Servera den kyld, dryg kylskåpstemp tycker jag fungerar bra. 6 - 8 grader. För varma är de inte roliga, för kalla dödar man smakerna som du säger. Servera gärna i små snapsglas. Typ Tyska eller Österrikiska på 2 cl. Perfekt munfull.

Detsamma gäller faktiskt den "Svenska" snapsen! Vanan att ta den direkt ur frysen och dricka alkohol som håller minusgrader är inte bara farlig, det är urdumt. Då dricker man av någon annan anledning.... Då är det nog bara "yrsla" man vill åt... För den smakar inget...

Citat:
...själv tycker jag om drycker som smakar så att man får grimasera riktigt ordentligt.
Håller med dig. De ska göra lite motstånd...

Citat:
Och flera mezetips tas också gärna emot.
Allt som är salt, rökt eller med peppar. Saltgurka, helst från Östergötland, Brinks tex. Rökt korv. Rökt fisk. Pepparsalami... Och glöm inte oliverna!!! Grekiska röror... Bara fantasin sätter gränserna, men Mezen måste ha smak. Stark smak för att balansera spritsmaken!

Fan. Nu blev jag både hungrig och törstig...
Svara med citat