Visa ett inlägg
Gammal 2011-01-07, 12:45
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard Sv: Mallorca i sommar?

Frågan om ni ska boka boende på plats beror mycket på när ni reser. I slutet av juni är det inte SÅ mycket turister som i juli/augusti. I april/maj och september är det mycket vandrare och cyklister på dom små hotellen. Och små hotell har bara ett fåtal rum.

Jag har varit på Mallorca flera gånger, i månaderna februari, april, juni, juli och september. I april ett år bilade vi runt och hittade boende överallt.

Visst kan man SE ön på en vecka, man kan ju t.o.m. bila runt på en dag. Att uppleva den tar lång tid. De olika delarna är väldigt olika och alla kräver sin tid.
Ett par nätter i Palma bör ingå i ett besök, inte bara ett besök över dagen. Sist bodde vi på Hostal Regina, mellan stationen och centrum. Palma är mysigt med sina små Plazor, tapasställen, museer och shopping.

Nästa måste är bergen i väster med alla små mysiga byar. Favoriten är Soller (som är mer en stad). I Soller har vi bott på Hostal Nadal ett par gånger. Vi har även hyrt övervåningen hos en familj via Novasol. Bra utgångspunkt för vandringar i bergen. Nere i Port Soller ligger Hotel es Port. Väldigt fint hotel men som tyvärr höjt priset senast året. Vill man bo i Deia, , så finns två Hostal vilka inte är jättedyra. Har bara bott på Pension Miramar (inte Hostal Villaverde). Deia är väldigt kuperat och har en liten badvik (vilken INTE är skyltad från vägen.

Sedan skulle jag välja att bo några dagar i den östra delen av Colonia Sant Jordi (i det sydöstra hörnet av Mallorca). Härifrån kan man vandra ända till "Es Trenc" (Den enda stranden som inte får bebyggas och är otroligt fin).
I Colonia Sant Jordi bodde vi sist på Restaurante Playa som har ett par rum med havsutsikt. Lite över vår prisklass men det är fint. Om ni söker lägenhet kanske Hotel Lemar & apartments kunde vara något för er.
I närhet ligger också Santanyi, en fin stad att strosa runt i. Ett besök i Cala Figuera och dess pittoreska hamn är inte fel. Jag har bott i Cala Figuera (bl.a. Hostal Oliver) flera gånger men nu har tyvärr tomma husskal tagit över...
Ett tips är att titta på sidan TopTravel Mallorca, där finns en del "udda" boende. Vi har bokat via dom och det fungerade bra. Men kolla också Novasol för att hyra ett hus att ha som utgångspunkt.

Man kan inte jämföra Mallorca och Grekiska öar när det gäller känsla , det är ju väldigt olika. Men jag gillar båda. På Mallorca kan du räkna med att behöva prata lite spanska om du reser utanför charterorterna.

Oj, det blev långt (kanske lite snurrigt)! Kunde blivit längre . De Hostal/Hotel jag räknat upp är bara exempel på alternativ till de stora komplexen. Jag vågar inte rekommendera några för mycket kan ha ändrats under årens lopp. Men - visst finns det alternativ om man vill se "Det andra Mallorca"!
Svara med citat