Tackar Admirala för tips på meze till tsipouro. Tror nog att jag måste provsmaka min tsipouro förrän jag bjuder gästerna på det. Har förstått att tsipouron kan vara smaksatt med olika saker, t.ex anis, och då skulle man kunna tro att den är lite ouzolik?

Men hur skall man dricka den? Som den är rumsvarm, avkyld eller blandad med vatten, nä att blanda med vatten låter inte bra tycker jag.

Hellre då ett separat glas med vatten att dricka om man vill. Och dricker man den för kall kan det hända att de "fina" smakerna inte kommer fram. Som man kan läsa i denna tråd tycks det vara många som tycker att tsipouro eller raki smakar illa, men själv tycker jag om drycker som smakar så att man får grimasera riktigt ordentligt.

Men alltså efterlyser jag tips på hur man bäst avnjuter denna ädla dryck....Och flera mezetips tas också gärna emot.
Rakomelo ja, Admirala, du gav receptet i en tråd om julmaten och den skall jag kanske testa idag efter långpromenaden (är lyckligtvis ledig och på landet). Ska dock inte öppna tsipouroflaskan nu utan tänker på äktfinländskt vis göra det på "Koskenkorva".
/ Anne