Visa ett inlägg
  #5  
Gammal 2011-01-03, 23:57
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 331
Standard Sv: Egina sommar 2011

Kul att du ska besöka Egina. Båtarna till Egina går i huvudsak till Egina stad. I somras fanns en båt som heter Alexandros som gick till Agia Marina en gång på morgonen och en gång vid 17-tiden. Men det passar ju oftast inte så bra med ankomsttiderna för flyget så då får det bli att åka via Egina stad.

Så här skrev min vän Lappeni våras i Eginagruppen när frågan ställdes om färja direkt till Agia Marina:

"Det går en båt till Agia Marina, Alexandros heter båten och "rederiet". Båten går ut på vardagar ca 8.45 och på eftermiddag ca 17. På helgen går den två gånger om jag inte minns fel kl. 9 och 11, främst för Athenarna som ska ut. Tyvärr passar inte den båten våra nordiska flyg som brukar landa 11 och framåt. Men när du kommer ner till Pireaus så har de en egen biljetthytt med namnet Alexandros i rött. Det kan hända att den går oftare ju längre in i säsong vi kommer. De tar vägen via Souvala som de gamla båtarna gjorde."


Om du går in på adressen: openseas.gr så kan du där klicka in datum från den gångna sommaren och se exempel på färjetrafiken mellan t ex Piraeus och Egina. (Alexandros finns dock inte med där). Som du ser skiljer det inte så mycket i tid mellan snabb-båtarna (40 min) och de vanliga färjorna (drygt 1 tim) så man kan ju lika gärna ta en vanlig färja. Du hittar avgångar varje timma under dagtid. Från Egina stad brukar vi sedan ta bussen till Agia Marina om den passar. Ibland gör den inte det och då blir det taxi.

Boendet Eriketi Studios är inte något som jag känner igen.

Lite tips på tavernor och annat som vi gillar på Egina hittar du här
http://www.kalimera.nu/forums/group....iscussionid=35

Vårt speciella vattenhål i Agia Marina heter "Cafe Marina" och ligger ungefär mitt på huvudgatan i byn. Det är en liten barservering som drivs av mysige Panos och hans fru Elaeni. Där sitter vi i stort sett varje kväll och dricker något gott och snackar lite med Panos och en del av hans gäster.

Hoppas du får en trevlig resa till Egina.
Mats
Svara med citat