Visa ett inlägg
Gammal 2010-11-20, 23:28
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kunde gått illa...

På frågan om vem som bestämmer om båten får angöra hamnen så är väl svaret så enkelt så att befälhavaren alltid har sista ordet, det har han väl egentligen också då det gäller avgång vid hårt väder men det kan vara lite svårt att förklara för sin uppdragsgivare varför man är ute och kör med båten då det är sådant väder så myndigheterna säger att man ska sitta fast i landbacken.
Just detta med att se båtar som kommer med full fart in mot hamnen har väl ofta att göra med vind och strömmar. En färja tar ganska mycket vind om det ligger på rakt från sidan, kör den sakta så blir avdriften så stor så man klarar inte av att hålla emot. Då är det enda som gäller att ha så hög fart så vinden inte påverkar för mycket. Sedan är det naturligtvis en klar fördel om man hinner få stopp innan kajen kommer emot men de flesta befälhavare har nog ganska så säker kännedom om hur långt deras båt går innan de får stopp men det är ju klart att om något utöver det vanliga händer så kan det smälla ganska rejält.
Båtar som drar iväg rakt upp på gamla kända grund är ju ganska oförklarligt, kan knappast vara annat än tjänstefel och fel person vid rodret, sällan har jag varit så nervös inför en angöring som då vi kom till Pireus i slutminuterna av EM-semifinalen i fotboll då Grekerna gick vidare till final men det gick bra den gången också.
Att Kolossos gått på grund har jag läst om men att Superferry 2 gått på grund har jag missat, jag följer ändå med en del av det som skrivs inom sjöfarten så lite förvånad blir jag också.

Mvh Janérik
Svara med citat