Visa ett inlägg
Gammal 2010-11-20, 20:15
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kunde gått illa...

Att det kan vara problem när det blåser 15 s/m Meltemi och är strömt förstår jag. Men de ska ju vara rätt vana vid att hantera det vid det här laget tycker jag.

Det som oroar och bekymrar mig är att det tydligen finns en hel del problem och olyckor som uppenbarligen förtigs. Hur står det till med säkerheten på de Grekiska färjorna egentligen? När en färja som Superferry 2 går på ett välkänt undervattenshinder i inloppet, i lugnt väder (!), kan man ju med rätta fråga sig vad de håller på med! Och när en så pass allvarlig olycka inträffar så kommenteras det inte ens i tidningarna? Det känns olustigt. Det känns lite som att Grekerna inte vill erkänna att det finns problem. Som de gjort i andra numera väldigt välkända sammanhang...

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Frågan måste ställas; Är det befälhavaren ombord eller hamnmyndigheterna som beslutar om tillstånd för angöring respektive avgång från hamnen.
En intressant fråga. Avgång är ju hamnmyndigheten. Fast det finns ju de som mutat för att få gå även fast det blåst 8 B. Ankomst kan man ju knappast hindra! Och rederierna vill ju säkert släppa av passagerarna på rätt ö....

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
...Den drog in 15-20 meter med fören.
Jössös. Där får de problem. Men hur lyckas dom?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
...som också roar sig med färjespan varje dag på Tinos
Fast det var ännu roligare när alla färjor lade till i den inre gamla hamnen... Man satt på första parkett på hamnpromenaden och förundrades varje gång de lade till... Färjorna kom in i hamnen i rätt hög fart, tvärstannade och svängde runt sin egen axel och backade in till kajen... Jag vet inte hur många gånger jag tänkte att detta går åt he.... Jag nästan hoppades att det skulle hända något för efter några år vande man sig... Fast det var en färja som lyckades dra aktern rätt in i piren på 90-talet. Men just då var jag inte där... Mög...
Svara med citat