Jag har precis kollat runt lite åt ett par vänner som vill till Rom just i Påsk. Ännu så länge finns det rätt gott om bra billiga hotellrum. Jag hittade många mellan 400 och 500 € för ett dubbelrum med frukost för en vecka. Många kring Vatikanstaten. Du kan kolla via booking.com De är de bästa just nu verkar det som. Men du bör nog boka så fort som möjligt. Rom är nog populärt i Påsk. Precis som Paris...
Pompeji ligger en bra bit från Rom. Det är nog bud på övernattning där om ni inte vill åka 07 på morgonen och komma tillbaka 22 på kvällen... För är man i Pompeji ska man upp på Vesuvius också...

Och titta ner i den rykande kratern... Spara det till en resa till Sorrento i stället. Då kan ni besöka både Pompeji och Capri som båda ligger i närheten. Båtarna till Capri går från Sorrento.
Det finns SÅ mycket att se och uppleva i Rom så det är egentligen ingen mening med att lägga tid på Pompeji när ni är där. Det är en annan resa...
Köp en guide om Rom och läs in er på vad ni vill se. Ni fyller lätt en vecka där med Forum Romanum, Pallantinerna, Colloseum, Via Appia, Katakomberna osv... Och de härliga kvällarna i Trastevere... Roms gamla romantiska kvarter.
Sök även här på Forumet om Rom. Det finns en hel del information. Jag tror Marianne har skrivit en hel del om Rom i någon av sina reseberättelser. Jag har för mig jag har skrivit lite också.
Pasta, Pizza, Birra, uno Grande Cappucino med Strega. Deras glass.... Italien är ett Eldorado för livsnjutare. Som jag.

Jag måste tyvärr säga att maten är betydligt godare och bättre än i Grekland. Tyvärr även betydligt dyrare!!!
Några tråkiga saker med Rom:
1. Lägg ALDRIG handväska, kamera eller värdesaker på bordet om ni sitter på en uteservering. De riskerar att försvinna fortare än ni hinner säga hoppsan.
2. Ha aldrig synliga guldhalsband, örhängen eller annat som som ser värdefullt ut på er när ni är ute. De vanligaste skadorna som sjukhusen i Rom får ta hand om är halsskador och sönderslitna örsnibbar på turister... Man sliter alltså loss örhängen eller halskjedjor och springer...
3. Ha inte med er mer pengar, kreditkort, eller saker, än ni behöver. Ha så lite väskor som möjligt. Dela upp pengar mellan er och varje person delar upp pengarna i flera fickor! Ficktjuveri är en sport i Rom. Speciellt på alla turistattraktioner. Dagryggor bör bäras framåt, inte på ryggen, för då är de tomma när ni kommer fram...
Det låter trist men är man bara försiktigt så är det inga problem. Och man bör ju undvika området vänster om Termini på kvällar och nätter. Men det hade du ju redan sett.
Med lite försiktighet och streetsmarthet så kommer ni att ha en fantastikt härlig tid i Rom.