Sv: Archangelos Village på Samos ,/Kokkari
Grattis!
Du har gjort ett kanonval både av plats och hotell.
Åker själv till Kokkari varje september sedan flera år. De senaste två åren har vi bott på Archangelos. Det är det absolut bästa och trevligaste av de hotell vi bott på i Kokkari. Hotellet som drivs av mamma och dotter präglas av vänlighet och omtanke. En liten välkomstgåva finns på rummet när man anländer. Färskt bröd levereras till dörren varje morgon. Ett verkligt plus är tillgång till dusch, toa, handdukar m.m. när man lämnat rummet och inte ska åka hem förrän på kvällen. Flera gäster är precis som vi återvändare.
Att Kokkari är vår favortiplats förstår du kanske, så kanske är man lite hemmablind. Men i september är det enligt vårt tycke lagom varmt och lagom lugnt ibland lite blåsigt. Promenera till stränderna Lemonakia eller Tsamadou eller stanna på klapperstensstranden i Kokkari. I Kokkari är det fria solstolar på de flesta ställen om man äter eller drickar på restaurangen de tillhör.
Vill du ha lite mer utmaning är promenadvägarna upp i bergen till Vuorliotes och Manolates att rekommendera. Glöm dock inte att ta med vatten!
Många restauranger är givetvis anpassade för turisterna. Men Bira mitt emot kyrkan är en genuin krog som också är öppen året runt. Ammos place (2 minuter från Archangelos) liksom italienaren längst ut på udden är andra favoriter hos oss. Hamnpromenaden är vacker men lämpar sig i mitt tycke bättre för promenad och en stilla drink än middag.
Själva har vi sedan några år blivit fast hos Thassos och Eleni på restaurang Hello-hello, ca 5 min från Archangelos om man går strandgatan åt vänster. Nästan som ett andra vardagsrum när man accepterat/accepterats av Thassos och hans underfundiga humor.
Kanske ses vi där i september!
hälsar
Manna
|