Citat:
Ursprungligen postat av para poli
Måste bara säga att flyktinghanteringen i Grekland är en skam för hela EU...
|
Jag skulle vilja vända på det och säga att Grekland skulle skämmas inför hela EU, och för den delen resten av världen, för sin hantering av flyktingar... Nu är de väl inte värst globalt sett men det är ändå ovärdigt ett land som är med i EU och utger sig för att vara civiliserat och demokratiskt.
Jag läste rapporten som kom för några veckor sedan. Jag kan inte påstå att jag blev chockad över den. Detta är ju något som varit känt sedan rätt länge. Men jag blev bedrövad över att det inte skett några synliga förändringar efter den kritik de fått tidigare.
Vi hade en lång och infekterad tråd om detta för några år sedan. Frågan är om vi kan tillföra något idag? Vi kan bara konstatera att det inte hänt något positivt i frågan. Tyvärr.
Sedan tror jag inte vare sig ni eller jag kan påverka detta. Bojkott? Tja, jag tror inte Grekerna bryr sig om några Svenskar avstår att resa dit. Grekland har mellan 15 och 20 miljoner besökare varje år... Att organisera en global omfattande bojkott är nog svårt... Så länge det finns Sol, Sand, billig Sprit och vackra öar så kommer folk att åka dit. Och bortse från och blunda för inte bara flyktinghanteringen, utan även andra saker i Grekland som inte är så bra...
Enda sättet att få en förändring till stånd är nog politiska påtryckningar. Då främst inom EU. Fast att utnyttja det ekonomiska vapnet kan ju vara rätt känsligt just nu...