Citat:
Ursprungligen postat av Monica P
Nejmen Eva, man får inte tillbaka pengar, det är för att bevisa vad som är avdragsgillt på samma sätt som det var i Sverige åtminstone när jag bodde där. Upp till viss inkomstnivå är man helt skattebefriad eller lindrigt beskattad och måste med kvitton kunna bevisa sina utgifter.
|
Fat i Sverige har aldrig moms varit avdragsgill för privatpersoner. Gäller andra regler för företag. Inte heller har vi fått dra av utgifter för privatkonsumtion av exempelvis möbler, mat etc.
Det som varit och avdragsgillt är mycket förenklat exepelvis del av ränteutgifter, inköp av litteratur för studier som bedrivs på arbetstid och där arbetsgivaren inte betalar för böckerna, avdrag för resor till och från jobbet etc Tidigare var fackavgiften avdragsgill men det är borta. Kostander som är kopplade till en anställning. Dubbelt boende vid anställning på annan ort under vissa förhållanden.
Naturligtvis förstår jag att grkerna inte får tillbaka pengar för sina utlägg men minskar skatten så är det ju en förmån även om pengarna inte betalas ut kontant. Hanteringen av kvittona måste som jag skrev tidigare vara enormt personal och tidskrävande.
Eva