Ämne: Thailand
Visa ett inlägg
Gammal 2010-10-10, 19:42
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Thailand

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Celbe - vet du wilma är bra? Jag har bara haft en tidigare Greklandsguide av dem och tyckte inte att den var så jättebra.
Den Wilmaguide "Phuket o Krabi" som vi har är från 2000 konstaterade jag nyss när jag tittade i bokhyllan och är förmodligen första upplagan. Den senaste, enligt deras hemsida, är från 09/10. Det har ju hänt en del på dessa år men upplägget lär ändå vara detsamma och då är den ju upplagd som Greklandsguiden (som vi, ähum, har fyra versioner av...). I den vi har finns det 7 sidor om Koh Lanta och det är ju inte speciellt mycket. Om man enbart ska vara på en ö tror jag man har bättre utbyte av t ex Aftonbladets bilaga. Det går att köpa enstaka bilagor från dem via nätet, det gjorde jag senast för några veckor sedan.

Vagabonds "Thailands öar och stränder" har vi också, den är tryckt 2007 och jag tror inte det finns någon nyare. De har den till extrapris nu på Vagabonds hemsida. Jag tycker den är trevlig att läsa men kan inte påstå att vi använt den så värst mycket under resorna.

Sedan när det gäller att åka charter eller på egen hand är det naturligtvis upp till var och en, men jag måste bara få säga att tänker man åka runt på olika öar och är van vid att åka på egen hand i Grekland är Thailand "a piece of cake", d v s ännu lättare. T ex behöver du inte fundera så värst mycket på båttiderna, de går varje dag, och ofta finns det en morgon- och en eftermiddagsfärja. Man ska dock inte förvänta sig färjor ā la Highspeed 5, de är betydligt mindre och av annan standard (men priset är därefter också). En fördel till, när du flyger reguljärt, är att du kan själv välja reslängd, avresedag och behöver nödvändigtvis inte åka hem från samma ställe som du anlände till.

Vi åkte på egen hand även vid vår första resa 1999 (har åkt runt alla gångerna, stannar alltså inte enbart på ett ställe), men då hade ett par goda vänner till oss varit där. Vi bjöd hem dem på middag och pumpade dem på en massa detaljer, så kändes det helt ok .

Men ska man enbart sikta in sig på att vara på en ö så är charter, som sagt, ett bekvämt alternativ.

Celbe
Svara med citat