Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
* Har jag fattat rätt om jag inte behöver söka visum för en 2 veckors-resa innan utan bara behöver ha ett pass som varar i 6 månaden efter inresan?
* Vet ni någon bra guidebok med utförlig beskrivning av och tips om just Koh Lanta?
|
Som Eva redan har svarat dig på fråga nr 1 får man på planet inresehandlingar att fylla i
(namn, adress, pass nr etc). Sedan sätts denna i passet vid inresestämpeln och du blir även fotograferad av "visa-gubben". Har sett mitt foto vid något tillfälle - efter en 11 - 12-timmars resa ser man ut som en zoombie vare sig man vill eller ej

!
Man får vid ankomst med flyg 30 dagars visum men ankommer man på annat sätt är det 15 dagar som gäller (det sistnämnda ändrades för ett par år sedan).
Ditt pass stämplas även vid utresan (de älskar att stämpla i Thailand) och då tar de bort inresehandlingen.
De enda guideböcker jag kan komma på så här i en hast är dels Wilmaguiden (som har en separat del för Phuket & Krabi) och dels Resa i Thailand av Britt-Marie Bergman Saengkhamchu (finns delar att läsa på hennes hemsida, googla Ging Malee).
Celbe