Sv: Frågor om Kato Stalos & Rose!!
Hej! Tack alla för alla fina tips vi fått inför vår resa till Kato Stalos. Denna sajt är helt fantastisk! Ett särskilt TACK till Birgitta som gav oss många fina upplysningar om både Kato Stalos men framförallt om hotellet Rose som vi skulle bo på!
Vi var på stranden nedanför Tropicana eftersom det var mindre sten i vattnet där än nedanför vårt hotell Rose. När det blåste kom stenarna fram mera och det var lite otrevligt att bara. Men det är det enda negativa jag har att säga om Kato Stalos. På de flesta ställen var det ju ändå sandbotten!! Och till alla småbarnsföräldrar så rekomenderar jag er att ta med bärsele till de minsta barnen så att ni slipper barnvagn i största möjliga mån. Trottoarerna är värdelösa. Smala, ibland inga alls, guppiga och håliga. Ni som tar med barnvagn ta inte någon paraplyvagn med rörliga hjul fram. Vi är såå glada att vi lämnade den hemma och tog den enkla brio-sittvagen. Den gick att köra med även när det lutade, var smalt och gropigt!
Vi promenerade till Agii Aposoli där det finns en leksaksaffär som heter Jumbo och en mataffär som heter MeKa. 3,5 åringen gick hela vägen utan protester! Jumbo var paradiset som han nästan dagligen nämner! Mataffären var fantastisk bra, fräsch, billig och stor!! Supermarketarna i Kato Stalos är dyra och har få produkter. Vi lagade oftast middag hemma och därför önskade vi en större butik och blev mycket nöjd med MeKa. En annan dag gick vi förbi Agia Marina och kom till en fin resturang nere vid havet där det fanns en fin lekpark, en karusell och elbilar. Grekerna själva trivdes där! Vi var också till Chania flera gånger och åkte bla glas-bottom-boat- grabbarna älskade det att se fiskarna och dykaren i vattnet. Agia Marina gick vi till flera gånger för det var ju så nära. Vi gick även till Pano Staols där vi såg både getter, vindruvsodlingar och bananträd. 3- åringen var lyrisk efter den promendaden som avslutades på Kaffestugan där de kunde leka av sig och se på Bolibompa- en efterlängtad aktivitet efter en dryg vecka... Själv var jag på ett internetcafé i Agia Marina en eftermiddag och uppdaterade mig om vad som hände på "hemma-fronten". På hotellet fanns gratis uppkoppling men vi hade ingen laptop med oss. Många av de som bodde på hotellet satt på balkongerna på kvällarna och surfade och såg på filmer.
Vi är mycket nöjda med hotellet Rose. Våra barn på 1,5 och 3,5 var minst lika nöjda som oss!! Varje morgon när vi tittade ut från fönstret sade 1,5 åringen BADA som han lärde sig att säga när vi var på semester. Vi hade utsikt över både poolen och havet. Hotellet var fantastiskt på många sätt; stora rymliga rum och badrummet var också stort och ljust, pool, barnpool, hav, resturang med fantastiskt god mat och mysig och hjälpsam personal!!, snackbar. Personalen på hotellet var så trevliga, från städerskorna till servitörer och ägare. Alla lika underbara! Om vi skulle åka till Kato Stalos igen skulle vi definitivt bo på hotellet Rose även nästa gång!! Jag kan varmt rekomendera andra att bo där!! På kvällarna när kidsen somnat gick jag ibland ner till resturangen och köpte mat som jag tog med mig upp till hotellrummet. Sen satt vi på balkongen och avnjöt fantastiskt god mat i lugn och ro (som det så sällan är när man är ute och äter med en 1 och en 3 åring....) med tända ljus! Kan varmt rekomenderas till småbarnsföräldrar!!
Hoppas någon fått något tips från mig och tack alla som gav oss tips innan vår resa!!
Mvh Magdalena
|