I påvente av den greske læreboka som jeg har bestilt fra Nordli, sitter jeg her med en artig liten sak fra Friundervisningen. Den heter "snakk gresk raskt og lett". Må bare skrive dette, for den er bare så utrolig morsom. Første avsnitt har overskrift "norsk er ikke noe verdensspråk". Jøss, det må jeg si!

For en villfarelse jeg har levd i..

Så fortsetter det: "Du trenger ikke å investere så voldsomt mye tid og konsentrasjon". Nei, herregud, gresk glir jo bare helt umerkelig inn det...

Men så kommer det beste: "Du bør begynne minst 6 uker før du skal ut og reise!" Puh, det var godt å vite, da kan jeg jo faktisk drøye til mai før jeg lærer meg gresken "raskt og lett". Ikke trenger jeg å konsentrere meg engang, og tida kan jeg bruke på andre ting.

Noen fine tegninger er det i boka også, det beste er kanskje det med en don juan av en greker på stranda, som nok prøver å sjekke opp en lettkledd turist-snelle på gresk. MEN - ingen fare, hun har nok lest boka "snakk gresk raskt og lett" og er nok fullt istand til å svare for seg.

Hun har nok ihvertfall lært å bestille et glass ouzo.. Kanskje..

Boka er vel i og for seg ganske ubrukelig hvis målet er å lære gresk, men som underholdning er den virkelig et funn!