Sv: Kefalonia juli 2011
Hej!
Jag får oxå gratulera till ett utmärkt val av ö!
Jag har inte bott på Thalassa, men på grannhotellet (och ytterligare några andra i närheten). Som tidigare påtalats ligger ju hotellet bra till, då de båda fina stränderna Makris & Platis Gialos ligger mycket nära. Lassi är ju i sanning inget höjdarställe, men vi har valt att bo där för att vi haft kanonfina sandstränder på gångavstånd, samt att Argostoli oxå ligger på promenadavstånd. (Byn är ju oxå en jättebra bas för utflykter runt ön). När vi varit där i 2 veckor har vi oftast bara ätit ett par ggr i byn, och resten i Argostoli. Det tar inte alls så lång tid att gå in till stan. Inte ens om man bor i nedre änden av Lassi. Ett tips är att promenera in till Argostoli på kvällen och ta en taxi tillbaka på natten.
När det gäller Argostoli och dess vackra huvudgata Odos Lihostroto så finns det många kvalitetsaffärer där. Naturligtvis finns det oxå en del turistaffärer, men jag har sett värre gator i det avseendet på andra öar. Hamnpromenaden är oxå mycket bra. Det finns en hel del restauranger här med. Från Argostoli kan man resa ut med en glasbottenbåt. Dessutom finns det bla en båtlinje med dagsutflykter till Zante. Kolla med någon turistbyrå (eller vid busstationen). Sen går det färjor varje halvtimme till Lixourihalvön.
Maten på ön har en del influenser av Italien, annars så känns ön genuint grekisk. Landskapet är bedårande. Att resa runt ön med bil, vilket är ett "måste", är en fantastisk upplevelse. (Man kan ju resa runt med utflyktsbuss oxå). Västra kusten upp mot Mirtos, Assos och Fiskardo är en resväg som bjuder på sanslösa vyer. Man bör ju absolut köra ner till Mirtos beach. (Jag tycker inte det är så farligt med stenarna, de är ju ganska rundslipade.)
Vad gäller mygg så har jag aldrig haft några större besvär med dessa på Kefalonia.
//C@nny
|