Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-28, 19:58
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hmmm, kanskje vi endrer reisemål?

[quote=kari;219321...men kanskje Peter kan fikse den og - han fikk jo fjernet det varslede regnet [/quote]

Tack för din tro på mig Kari, men Meltemin råder jag inte på... Däremot kan jag tipsa lite om vad och vart man ska göra när Meltemin blåser som värst.

Meltemi heter egentligen bara den vinden som kommer från Norr. Det kan blåsa precis lika hårt från Söder men då heter den något annat egentligen. Jag har för mig att den kallas Sirocco i Italien och Spanien? Men i Cycladerna kallas all vind lite slarvigt för Meltemi.

Men när det blåser från Norr så ska man naturligtvis undvika Norrsidan av Tinos. Att åka till Kolymbithra tex är bortkastad tid. Är det bara "normal" Meltemi kan man vara på Agios Fokas-stranden utan större problem. Blåser det mycket är det bättre att gå ut ur Chora åt andra hållet mot Kionia. Förbi Annas Rooms, strax efter discoteket med regnbågen... Efter ca 8 - 900 meter ser man den lilla stranden Stavrou nere till vänster där kyrkan med en Taverna i källaren finns.

Stranden är rätt trist men den är hyfsat skyddad när det blåser hårt från Norr. Vill man bara sitta och mysa och pysa kan man göra det hos "Captain" nere i yttre hamnen eller på vilket ställe som helst inne i Chora. Utanför Chora är Yanaki-stranden och ett besök i Kardiani och Ktikados perfekt som utflykt om det blåser från Norr. Även Volax fungerar bra eftersom byn ligger i en krater... Övre och nedre Isternia är också OK eftersom de ligger på Sydsidan.

Blåser det starkt från Söder kan man glömma Agios Fokas. Då blir man totalt söderblåst där. En sådan dag är det perfekt att åka till Kolymbithra, Pirgos och Panormos. Jag tror det finns en strand långt upp på Nordvästra Tinos som heter Livadia, som jag faktiskt aldrig besökt, men som lär vara trevlig. Den ligger också vettigt till om det blåser från Söder.

Tarabados är faktiskt rätt OK oavsett vilket håll det blåser ifrån!

Nu Kari har du lite att företa dig om det blåser på Tinos...
Svara med citat