Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-24, 20:50
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Motorbåt i Grekland

Om jag förstår dig rätt så vill ni "öluffa" med egen motorbåt?

Jag har ingen egen erfarenhet av mindre båtar i Grekland mer än det jag sett under mina resor.

Man ser sällan segelbåtar under 7- 8 meter som används för att ta sig mellan olika öar. Snarare är de 9 - 12 m. Lokalt finns det naturligvis mindre. Motorbåtarna som hyrs ut för att resa runt brukar ofta ligga kring 8 - 9 m minst. Ofta lite större.

Ni är väldigt väderberoende med tanke på storlek på båt. I Cycladerna tex kan Meltemivinden lätt piska upp vågor på 2 - 3 meter utan problem. Jag har varit med om större vågor än så också, men som väl är på stora färjor... Det är inte helt ovanligt med vindar upp till 18 - 20 sek/m i slutet av Juni hela Juli, Augusti och in i Sept. Det kan vara bara en dag eller två. Men det kan också hålla i över två veckor som jag varit med om! Så med en för liten båt kan man lätt bli inblåst.

Dessutom är vädret och vinden väldigt lokalt i Grekland. Det kan vara kav lugnt när du lämnar en hamn men efter 30 min kan du hamna i full storm! Så det gäller att hålla stenkoll på vindarna och vädret i den riktning man ska!

Så Cycladerna är nog egentligen den ögrupp som kan vara besvärligast ur vädersynpunkt. I alla fall sommartid.

Utan att ha belägg för det tror jag att öarna väster om Grekland är de bästa ur vädersynpunkt. Korfu, Lefkas osv. Jag kommer inte ihåg vad gruppen heter... Även öarna väster om fastlandet är nog rätt skyddade från vind. Egina, Hydra, Spetses osv.

Hoppas du har lite nytta av detta.
Svara med citat