Visa ett inlägg
Gammal 2005-10-23, 15:00
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: En till framme

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Jag har mött flera vana Greklandsresenärer, både såna som åker charter och dom som luffar runt, som inte känner till flera maträtter som jag brukar njuta av under mina resor.
Fast ibland får man leta ordentligt för att hitta sina favoriter. Mina intryck från Karpathos var att maten där höll förhållandevis hög klass och var varierad.

Eva
I och för sig kan det ju vara så att när man tex åker till Grekland o går på resturanng, läser menyn och så der man en maträtt som man känner igen namnet på (tournedos, hamburgare, entrecôte...) så känns det säkrare än rätterna som heter Giovetsi, Stifado etc som man inte känner igen.

Jag bestämde mig ett år att nu skall jag strunta i biffar o dyl. och be servitören rekommendera något grekiskt, och på det sätt lärde jag mig mer och mer. Men då måste man först ha blivit nyfiken, för att göra så.

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
En del människor är uppenbarligen totalt ointresserade av det som möjligtvis råkar finnas någon tiondels grad utanför synfältet "rakt fram". Eller så är det extremt grava fall av svensk envishet som gör att dessa personer lyckas med konststycket att bete sig så att vi andra kan gå och undra varför de över huvudtaget går utanför sin egen ytterdörr (hemma) ??

Snacka om bortkastade pengar i så fall, om de inte vill upptäcka någonting ?
Hasse
Bortkastade pengar verkligen, om man inte tar tillfället i akt att lära sig något nytt. Men tänk efter också hur restaurangerna lockar till sig folk med färdiga menyer, det är rätter som alla känner igen (Souvlaki, spaghetti och hamburgare tex), man önskar att de rekommenderade de riktigt annorlunda rätterna för gästerna.

Kan det vara så att restaurangägarna tror att vi vill ha de där evinnerliga souvlakin? Att vi inte är intresserade av den grekiska husmankosten?

Gita
Svara med citat