Ämne: Syros
Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-10, 12:55
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008
Standard Sv: Syros

Citat:
Ursprungligen postat av dromprinsen Visa inlägg
Jag skrev inte om vårt lilla äventyr för att diskutera rätt eller fel, utan helt
enkelt för att det är den enda gången vi haft trubbel med den grekiska gästfriheten.
Moraltanter och skolans ordningsmän gör sig icke besvär!
Drömprinsen, det är inte bara du som tycker att bada naken. Det är egentligen inget fel. Jag själv gjorde det enstaka gånger i mina ungdoms år men det hände alltid på stränder avsedda för detta ändamål. Man kan inte vara egoistisk och endast tänka på sina behov. Man måste ta hänsyn till andras åsikter och önskemål. Tänk dig hur kan exempelvis känna sig gamla människor (som genomgick några operationer som lämnade fula ärr på kroppen) nakna på stranden? De behöver kläder för att täcka sina ärr och de kan känna sig generade när andra på stranden viftar med sina genitalier. Det känns annorlunda när alla är fina, unga och nakna...

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
"Moraltanter"? Är inte det ett lika fördomsfullt sätt att se på sin omgivning? Bara för att man kanske inte uppskattar att se sina medmänniskors genitalier hänga och dingla när man befinner sig på stranden ska man bli kallad "moraltant"? I så fall är större delen av den mänskliga befolkningen "moraltanter", eftersom den absoluta majoriteten INTE går omkring nakna på allmänna stränder. Och i "den grekiska gästfriheten" ingår inte heller att man kan ta sig rättigheter i strid med den grekiska religionen och moralen. Har man kommit som gäst till ett annat land, får man nog ta och anpassa sig...
Mycket bra och klokt skrivet, Karinafp! Jag instämmer med dig och med Inkfish i 100 % i det här ämnet. Man kan göra vad man gillar men man måste också ta hänsyn till sina medmänniskors kultur och åsikter. Så är det bara.

/Enigma

Senast redigerad av Enigma den 2010-08-10 klockan 13:08.
Svara med citat