Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-05, 16:14
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008
Standard Sv: Mare Nostrum i Argostoli

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
På majoriteten av de boenden där jag bott vid mina Greklandsresor de senaste fem kanske rentav tio åren har jag noterat att städerskorna nästan aldrig kommer från Grekland. Här kommer några exempel. På Pension Sunshine i Pythagorion och hos Eva på Patmos såg jag inte till några utländska städerskor. På Sikinos städade Tassos själv. På Fourni vet jag inte, såg ingen städerska alls. På Santorini, Ios, Folegandros. Karpathos och ett av boendena på Lesbos var städerskorna inte från Grekland.

Alla ickegrekiska städerskor jag träffat inkl de ryska har varit trevliga, artiga, duktiga och ibland arbetat under svåra förhållanden. Har sett mer än en med gråten i halsen då det är hårda villkor och familjen är långt borta. En grekinna sa till mig att det går inte längre att få tag på en grekisk städerska eller trädgårdsmästare kanske har krisen ändrat de förutsättningarna.

Varför skriver jag då detta jo därför att jag tycker att tonen i tråden mot icke grekisk personal blev lite väl nedlåtande. Tråkigt om ni råkat ut för otrevliga människor men tyvärr finns de ju överallt och har väldigt lite med nationalitet att göra. Blyghet, försiktighet och bristande språkkunskaper kan de ju knappast lastas för.

Eva
Som du berättar från dina erfarenheter så hade du tur att alla städerskor var trevliga och duktiga. Så bör det vara. Vi bodde dock aldrig på samma platser under samma tid (tror jag) och troligtvis aldrig reste till samma platser eftersom vara erfarenheter är olika. Jag också under mina många resor träffade en del utländska trevliga och duktiga städerskor. Som jag skrev tidigare blev städningen på hotell Lassi exemplariskt bra. Därför ännu starkare kändes skillnaden mellan städningen och uppföranden. Min första tanke var att kanske "alla" albaner är så giriga att de vill få pengar så snabbt som möjligt och skaffa dem på många möjliga sätt.
Jag gav också städerskan 4 euro (tänkte ge 5 euro men hade inte, den minsta sedel var 50 euro). Jag tyckte att det räcker för tre städningar. 5 euro till ville jag ge hennes arbetskamrat som städade varannan dag. Att ge dricks är inget tvång, det är frivilligt. Hon fick ju 4 euro för tre städningar. Varför frågar hon om det kommer från oss båda? Hon måste ju förstå att vi är en familj och det är vanligt förekommande att en i familjen ger dricks. Skulle hon förväntat sig att få 4,5,10 euro av varje familjemedlem? Jag vet inte om det är så i Albanien att varje medlem i familjen ger dricks för sig själv. Det fick jag aldrig se eller höra någonstans i världen. Går man till restaurangen med sin familj då lämnar paret eller familj med barn dricks på en tallrik med räkningen. Var och en och kanske också barn ska lämna dricks för sig själva? Ett rum - en dricks, en tallrik med räkningen på bordet - en dricks, eller hur?

En anställd person (oavsett från vilket land hon/kan kommer) representerar sina landsmän och firman där hon/han arbetar. Flyttar man till ett annat land och vill arbeta där då bör man lära sig detta landets språk åtminstone så att man kan kommunicera, lära sig detta landets kultur och "koder" för att arbetsgivaren blir nöjd och vill ge personen i fråga fast anställning.

Angående mina erfarenheter av ryska servitörer och städare så var de i kanske i ca 70 % inte bra därav min bildad uppfattning om arbetskraft från det här landet. Jag kan ge många exempel av deras dåliga uppförande från mina resor till Ryssland och Ukraina men det är ett annat ämne. Här beskrivs oftast allt som hände i Grekland. Allt jag beskrev är inga föruttfattade meningar utan fakta bildade på mina erfarenheter från mina många resor i världen. Erfarenheter (goda och dåliga) bygger uppfattningar om respektive landets medborgare.

Senast redigerad av Enigma den 2010-08-05 klockan 16:39.
Svara med citat