Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Maria Panaretos som var Manager på vårt hotell på Karpathos förfasade sig över att Linda, en tjej som jobbade på hotellet, hade jobbat som städerska i Sverige. Varför - frågade jag. "En grekiska skulle aldrig städa på ett hotell, inte ens om man var arbetslös". Det var inte fint! Vi hade en lång diskussion om detta, vi försökte förstå varandras olika kulturer. Jag försökte säga att alla jobb behövs (eller?) och att det är bättre att jobba än att vara arbetslös... städerskorna var från Albanien.
Vi har faktiskt aldrig fått så fin städning som på Lassi hotell på Kefalonia, det tänkte jag speciellt på. Och gav en slant när vi åkte hem.
|
Jag visste inte att grekiska arbetslösa kvinnor vägrar att arbeta som lokalvårdare. Det förvanar mig eftersom det är bättre att städa och tjäna pengar än att vara arbetslös och leva av minimum. Man kan alltid söka "bättre" jobb om man så önskar och bara vill.
Angående städning på hotell Lassi så har jag också skrivit att det var välstädad där. Jag gav också städerskan 4 euro (tänkte ge 5 euro men hade inte, den minsta sedel var 50 euro

). Jag tyckte att det räcker för tre städningar. 5 euro till ville jag ge hennes arbetskamrat som städade varannan dag.