Sv: Mare Nostrum i Argostoli
På majoriteten av de boenden där jag bott vid mina Greklandsresor de senaste fem kanske rentav tio åren har jag noterat att städerskorna nästan aldrig kommer från Grekland. Här kommer några exempel. På Pension Sunshine i Pythagorion och hos Eva på Patmos såg jag inte till några utländska städerskor. På Sikinos städade Tassos själv. På Fourni vet jag inte, såg ingen städerska alls. På Santorini, Ios, Folegandros. Karpathos och ett av boendena på Lesbos var städerskorna inte från Grekland.
Alla ickegrekiska städerskor jag träffat inkl de ryska har varit trevliga, artiga, duktiga och ibland arbetat under svåra förhållanden. Har sett mer än en med gråten i halsen då det är hårda villkor och familjen är långt borta. En grekinna sa till mig att det går inte längre att få tag på en grekisk städerska eller trädgårdsmästare kanske har krisen ändrat de förutsättningarna.
Varför skriver jag då detta jo därför att jag tycker att tonen i tråden mot icke grekisk personal blev lite väl nedlåtande. Tråkigt om ni råkat ut för otrevliga människor men tyvärr finns de ju överallt och har väldigt lite med nationalitet att göra. Blyghet, försiktighet och bristande språkkunskaper kan de ju knappast lastas för.
Eva
|