Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-04, 19:03
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008
Standard Sv: Mare Nostrum i Argostoli

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Det är så lustigt, Enigma, många saker du har skrivit om känns som om jag upplevde på precis samma sätt, (i flera trådar!) så jag får varje gång - vem har skrivit det här? Jag? Nej, Enigma...

Ju, ryskan var tyst och smög sig fram, jag tror att hon inte kunde så bra engelska och kände sig lite bortkommen? Blyg? Hon levde upp när kompisarna kom på besök!

Panakakis får kolla vad som har hänt! Ny personal? Ny ägare?
Ja, det visar sig att vi är ännu fler som fick samma upplevelse av den här restaurangen så något måste ha förändrats där. Det är helt troligt att ryskan smög sig eftersom hon kände sig bortkommen pga. sina brister i engelska språket.

Jag tog där några bilder på restaurangen och mötte en undrande blick hos en av kvinnorna. Jag frågade om de känner till största skandinaviska sajten om Grekland, dvs. www.kalimera.se. Kvinnan svarade inte utan ropade efter en man som sade ingenting till oss utan log lite. Jag vet inte vem den här mannen var eftersom han inte har sagt ett ord. Vi undrade varför? Sannolikt förstod han inte engelska.

Vi bodde på hotell Lassi i Lassi, en ren, trevlig, välstädat hotell. Ett minus inträffade dock när jag gav 4 euro som dricks till en städerska. När hon fick pengar frågade hon om det är från oss båda som bor på rummet. Jag svarade: ja. Det var jag och min man som satt på balkongen när hon städade rummet. Kvinnan städade varannan dag och jag tänkte inte betala henne mer när hon städade ca tre gånger i veckan. Jag frågade henne varifrån hon kommer. Svaret var: från Albanien. Då förstod jag att jag hade rätt när jag gissade att hon inte var från Grekland. Albanerna och ryssarna är ofta rättframma (för att inte säga fräcka ) med sina sätt att visa att de vill få mer pengar. Hon förstod nog bra att vi var ett par, en familj som bodde tillsammans. Hon ville påpeka att hon ville få mer i dricks.

Jag beskrev det för att påpeka att grekiska arbetsgivare bodde tänka på vilken arbetskraft de anställer. Albanska och ryska arbetare bör först praktisera och lära sig det landets koder och vanor när de ska arbeta där och speciellt då de får kontakt med gäster. De är ju ett ansikte åt firman där de jobbar (även om det är tillfälligt).

Senast redigerad av Enigma den 2010-08-04 klockan 19:11.
Svara med citat