Böcker! Om alla i familjen vill ha med sig 3-4 böcker så blir det en del, kanske?
Och skor, det är tungt! Gympadojjor är otroligt tunga! Badlakan är också tungt. Solskydd, måste ha många olika skyddsfaktor! Kaffe... alla krämer och lotion och schampoo... badskor är väldigt tunga, 4 par sådana blir en del. En liten radio, CD-spelare, osthyvel, kaviartub, en svensk ost (!), en bra kniv, en hel massa mediciner (astma/allergi), kläder (för mycket kläder). En collegetröja väger mycket!
Inga problem att komma upp till 20 kg!

Och jag vet att detta retar folk... men jag bryr mig inte!
Jag har alltid problam, eftersom jag tänker, "Tänk om..." och så tar jag med alldeles för mycket. Som jag kanske inte behöver. Men tänk OM.
Min sambo behöver så lite så jag fattar inte, det är bara en bråkdel av det som jag vill ta med. Han är asket, men det är inte jag. Jag fick lämna - i sista stund - värmeljus, ljuslykta, böcker och en massa schampoo, balsam etc eftersom väskan blev för tung sist när vi åkte. Vi klarade oss med 500 gram!
Och nyss var jag och handlade ännu mer "resepryttlar" som jag vill ha med på nästa resa. Väninnan fnös och tyckte det var onädigt. Jag tyckte hon skulle bry sig om sitt istället, hon får packa vad hon vill, det struntar jag i.