Hej.
Vi var väl där 3ggr i fjol på vår 2v-resa. Vi åt vanliga grekiska rätter. Dessa var ytterst vällagade. Detta kunde faktiskt inte jämföras med något annat ställe vi besökte under den resan. En av gångerna var det helt fullt så vi fick gå nåt varv innan det blev bord lediga.
Tråkigt? Man ska ju inte ha tråkigt i Grekland heller.... Men är man ute efter mer liv så kan man ju söka sig till andra ställen. Då föreslår jag något ställe runt torget där det alltid är en massa folk.
Själv tycker jag att det är ganska mysigt att sitta där och se båtarna från Lixouri komma in till hamnen. Är man där senare när det är mörkt så kanske inte dessa syns, men man får ju njuta av trevligt sällskap i stället.
Obekväma stolar? Hade ni frågat så kunde säkert Kostas ha lånat ut några dynor?
"Problemet" är att restaurangen ligger ganska långt bort efter hamnpromenaden. Dessutom så drev Kostas med fru under ca 30 år en restaurang i Tyskland innan de flyttade hem till Kefalonia igen. De kan bara prata tyska & grekiska. OM man inte kan konversera på tyska är (tyvärr) grekiska enda alternativet. Kostas kom fram (vid 2:a besöket) och satt vid vårt bord då tyska var ok. (Min tyska är bättre än min grekiska). Annars så får man prata med servitören

. Frun håller sig mest i köket och håller en låg profil.
Jag kom en ihåg exakt vad vi åt vid de olika tillfällena. Du ville ju
se detta. Jag tror att jag vid nåt tillfälle åt en Stifado. Men vid sista besöket åt jag denna måltiden:
Inget speciellt med svärdfisk, men den var jättegod. Dottern fick supergoda keftedes. Frun åt bara en grekiska sallad.
Dock så bjöd Kostas oss på en av de godaste förrätterna jag ätit någonsin i Grekland. Det var bucket cheese (res för stavningen), som såg ut så här:
Det var så otroligt gott........ mums

...
Det första jag ska beställa när jag kommer dit nästa gång blir denna förrätt

.
Smaklig måltid!
//C@nny