En intressant tråd. "Vad kan jag göra och hur kan jag uppträda på min fritid när jag är lätt igenkänd i min yrkessituation?" Det är en svår fråga!
Man måste nog till att börja med vara medveten om att i vissa yrken är man mer offentlig än i andra. Reseledare är ett exempel... Att mitt uppträdande på min fritid också KAN påverka min förmåga att utöva mitt yrke på ett respektingivande sätt. Och att det dessutom KAN påverka mina gäster/kunders, och även andras intryck av min arbetsgivare och de tjänster denne tillhandahåller... "Anställer det företaget sådana suputer så ska jag inte åka med/handla av dem framöver..." Det handlar om förtroende.
Då uppkommer frågan om arbetsgivaren har rätt att ställa krav på hur personen uppträder, eller vad den gör på sin fritid? Det finns företag idag i Sverige som kräver att all personal är helt rökfri. Även på fritiden!!! Det kallar jag ett allvarligt ingrepp i min personliga integritet.
En Polis här i Malmö fick sparken (har jag för mig) för ett par månader sedan för att han hade lagt ut tämligen olämpliga inlägg på sin Blogg. Han uttryckte saker och beskrev händelser som inte var förenliga med hans yrke. Tycker jag är riktigt.
Det finns företag i Sverige som har stränga regler för hur deras anställda ska uppföra sig i trafiken när de kör firmamärkta bilar. Trafikförseelser bestraffas med löneavdrag eller värre... Det finns en viss rimlighet i kraven. Men en privat bestraffning är tveksam.
Rätt eller fel? Det är ju inte bara det vi ser som ger oss möjlighet att värdera saker. Idag betyder kanske det vi läser ännu mer?
Man ska inte underskatta Internets och Bloggars genomslagskraft!!! På Internet blir vi ju matade med information! Vi behöver inte ens söka den!
Jag jobbade som säljare/marknadsförare under tämligen många år och jag såg mig alltid, även på min fritid, som representant för företaget. Så jag klädde och uppförde mig (nåja...

) på ett vettigt sätt eftersom det alltid fanns en risk att springa på en kund.
Min gissning är att arbetsgivare vartefter kommer att ställa större krav på sina anställda vad gäller det de kan lägga ut på Bloggar osv. Och det har jag rätt stor förståelse för!