Visa ett inlägg
Gammal 2010-07-24, 15:09
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard Sv: Att slå sina barn...

Kanske hade pojken fått förhållningsorder om att inte leka vid/i fontänen. Så vad gör man som förälder? pratar snällt med barnen som svenska föräldrar eller tar i lite mer som grekiska föräldrar? Vad jag vet så har inte svenska barn mer respekt för sina föräldrar än grekiska barn. Jag tror inte att en örfil eller en dask gör barn illa eller att svensk uppfostringsmetod är bättre än grekisk. Grekiska barn är nog lyckligare än svenska barn och får mycket uppmärksamhet och kärlek både från familjen, släkten och samhället för övrigt. Jag tror inte att vi skall förfasa oss så mycket över sådant på vår semesterresa och absolut inte lägga oss i, du skall inte titta för mycket på grekiska barn, då drar du onda ögat till dem Min svägerska daskar sin son, ja jag känner inte en grek som inte tillämpar lättare aga. Precis som Monica skriver, barnen är otroligt bortskämda och älskade och kanske är en dask eller örfil något som återställler balansen för stunden, svårt för milda svenskar att förstå. Kanske borde svenskar läsa på lite mer om kultur och seder i det land de reser till, så slipper de bli chockade och överraskade av vad de sedan ser på plats.Svenskar borde inse att Sverige är unikt när det gäller mycket och att vi inte kan tvinga på resten av världen våra synpunkter. Monica skriver ju mycket om livet i det grekiska samhället, kanske du skulle skriva om grekisk barnuppfostran också ; ) så får turister inte en chockupplevelse av det slag som Kimmen fick.