Nyss hemkommen från en ö-luff i Dodekaneserna med mina tonårsbarn måste jag också berätta om Tilos. Vi upplevde också ön som ett tillhåll för många par, hand i hand på hamnpromenaden. Några barnafamiljer fanns, främst runt hotellen som engelska och nordiska charterbolag ägde (Apollo). Vi reagerade över att nordiska barnafamiljer rör sig i relativt stora grupper och är ganska högljudda, må så vara på barnstränder men det finns en stor mängd stränder där folk ligger och läser eller bara solar, och på dessa stränder ska man respektera lugnet. Just på Tilos badade vi en heldag på en liten vacker strand. De övriga på stranden var två grekiska par, en grekisk man och ett tyskt par. Böcker och cykloper var vårt sällskap. En norska med dotter kommer på eftermiddagen, det stojas och snackas...oavbrutet. Sedan kommer svenska familjen och nu finns det inte en lugn stund kvar. Bägge grekiska paren lämnar stranden. Vår vän på Faros undrade varför nordbor är så högljudda och stressade - det undrar jag med. Tilos är vackert och orkar man vandra istället för hyra bil, är det en höjdare (suveräna vandringsleder - varning dock...för hett för vandring i juli

). Och så länge charterturismen inte ökar på ön förblir det en pärla. Men tänk på att koppla av och varva ned, både barn och vuxna, där lugnet råder. Där grekerna själva stojar och solstolarna står på rad...ta fram strandtennisen och babbla på, för där klagar ingen på ljudnivån.