Visa ett inlägg
Gammal 2010-07-21, 20:20
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vatten - i flaska?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Undrar - varför dricker man flaskvatten i Grekland? Är det farligt att dricka kranvatten? Är det äckligt?
Jag undrar - varför dricker man flaskvatten i Sverige? Är det farligt att dricka kranvatten? Är det äckligt?

Uppenbarligen har svensken i gemen (och ungdomar i synnerhet) alldeles för mycket pengar. Åtminstone av vatten-i-flaska-förbrukningen att döma.
Glatt spenderar folk 20 SEK för en halvliter flaskvatten (gärna miljövidrigt importerat från exvis Frankrike), således 40 SEK per liter. Varför?
För det priset får man ungefär 40.000 liter, bakterifritt och rent och gott kranvatten (20.000 liter om man räknar skevt, vint, snålt och galet, om man nu vill det).
Alltså är det inte helt fel att räkna som följer.
En medelsvensk dricker cirka två liter vatten per dag, flaskdito.
Då slutar notan på mellan 20 och 80 SEK.
Räkna med det lägre priset (hmmm) och det hamnar på snudd 7.500 SEK på ett år. Det motsvarar minst två veckor på ett schysst boende på, exempelvis, Kalymnos i tvenne veckor, inklusive frukost, och flyg t/r från Stockholm, plus transfer, per person. Under högsäsong.
Räknar man däremot på det högre priset, eller någonstans på den övre skalan, så kan man gott och väl byta ut Kalymnos mot Maldiverna eller Kap Verde och ändå inte behöva lätta på plånboken, bara genom att ersätta detta förbannade kolsyrade och oftast smaksatta flaskvatten mot det otroliga kranvatten de flesta svenskar har tillgång till för ett löjligt literpris.
Subjektivt inlägg, må tyckas, men jag får det inte att stämma gnisselfritt att man gnäller över att priserna gått upp på semestermålet samtidigt som man (aningslöst? oansvarigt? likgiltigt?) läppjar på sin 50-centiliters Loka eller Perrier.
Nu kommer jag säkert få på pälsen så det sjunger om det, men det bjussar jag så gärna på. Ty tack vare ovanstående hade hela vår familj råd att spontanköpa en vecka "hem" i augusti. Bara så där. Och utan att det sved nämnvärt extra i någon plånbok.
Svara med citat