Sv: Vill du ha pengar?
[QUOTE=Peter;213434]
Fast man åker ju på de 1,5 % i "administrativ" avgift som skurkarna tar för att man tar ut pengar utomlands... Jag är så irriterad på det. Enda banken som inte tar ut den avgiften är ICA-banken! Jag funderar allvarligt på att skaffa ett kort därifrån till höstresan.
Men? jag har nordea och inga avgifter drabbas jag av vid uttag utomlands inom EU! Har för mig att det kom en EU lag för ett tag sedan? den säger att inga avgifter får tas ut vid utag inom EU? kanske jag har fel?
Detta hitta jag när jag kolla!
Specialregler inom EU
Avgifterna varierar beroende på var och i vilken valuta uttaget görs. Om man till exempel tar ut euro i ett EU-land får kortutgivaren inte ta ut högre avgifter än vad ett uttag skulle kosta hemma i Sverige.
Är automatuttaget i Sverige kostnadsfritt för kunden, ska kundens uttag i euro i ett annat EU-land alltså också vara kostnadsfritt. Banken får dock alltid ta ut en växlingsavgift. Denna avgift varierar mellan 0 och 2 procent beroende på vilket kort man använder.
Om man däremot tar ut pengar i lokal valuta i en automat utanför EU har kortutgivaren rätt att ta ut en uttagsavgift. Denna avgift kan vara fast eller variera mellan 0 och 3 procent. Ibland finns också en minimiavgift.
Camilla
Senast redigerad av Frappe den 2010-07-15 klockan 13:24.
Anledning: Hittade en text
|