Visa ett inlägg
Gammal 2010-07-14, 23:42
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard Sv: Dessa greker...

Jätte bra tråd tycker jag. Kul att läsa om din upplevelse. Annars brukar det vara svårt att komma de grekiska tjejerna in på livet, men de här bjöd på sig själva, sådant bemötande blir man glad av

Jag har också många minnen av grekisk generositet, men det starkaste minnet var när jag gjorde bort mig i Saluhallen på Rhodos. Efter min första avklarade kurs i Grekiska bestämde jag mig för att pröva mina vingar när jag handlade i Saluhallen. Jag började med att köpa grönsaker och valde först att köpa gurka. Jag säger på greksika: Thelo agori? Den grekiske mannen tittade helt oförstående på mig och jag upprepade "thelo agori". Han småflinade och för att han säkert skulle förstå, la jag till "gröna agori" och pekade på gurkorna. Då började han att gapskratta och ropade på sina vänner som kom och alla stod där och skrattade så att tårarna rann. Jag förstod inte vad som var så roligt men deras skratt smittade av sig och jag skrattade också, åt vad visste jag ännu inte. När mannen hämtat sig förklarade han att gurka på grekiska heter "angori" och att "agori" som jag sa det, betydde pojk på grekiska. Jag vill alltså köpa pojkar, gröna sådanaDet gäller att lära sig rätt uttal ; )
Svara med citat