Sv: Var på Kefalonia?
Jag kollade en flaska Kourtaki, 75 cl, i två mataffärer. 2,10 euro resp. 3,30 i de två affärerna. Jag hittade också en lokal retsina, 50 cl, den med kapsyl, och den kostade 1,00 euro.
Den första dagen, innan vi var uppdaterade på priserna, beställde vi en flaska retsina och frågade om de hade Kourtaki. "Yes", det hade de och så kom de med en liten 37,5 cl. flaska. OK, det kunde kanske ha varit tillräckligt, men vi var törstiga och beställde snart en till. Gissa om vi blev förvånade när de skrev 2 x 8 euro på räkningen = 16 euro för 75 cl.
Vi frågade om det var rätt, och det var det. Hade de haft helflaskor, så skulle de ha kostat 14 euro, sa man, men det hade man alltså inte.
Resten av semestern betalade vi 9 euro för en helflaska på alla andra ställen vi fick Kourtaki, och ett ställe faktiskt den nätta summan av endast 7,50 för en 75 cl Kourtaki. Kall och god!
När jag kom förbi den första tavernan frågade jag hur det kunde komma sig att de tog 8 euro för en 37,5 cl när alla andra tog 9 för en hela. Jag fick ett surt svar att de andra inte kände till priserna och att han betalar 4 euro i inköp. Antingen var han (chefen?) missinformerad eller full av lögn. Jag föreslog att han handlade i affären runt hörnan till 2,10.
Så kolla priset innan du beställer är mitt bästa råd, även om det inte borde vara nödvändigt när man beställer retsina!
|