Sv: Thailand
Inkfish jag tror att majoriteten av turisterna på Koh Lanta är backpackers som stannar för längre eller kortare tid. Även på Vinghotellet där jag bodde fanns det backpackers. Jag pratade med ett tyskt par vid frukostbordet en morgon de åkte runt och bodde några dagar vid varje strand. Antagligen är charterturister som jag var i minoritet på ön totalt. Många som har mindre ställen hämtar även de turisterna på flygplatsen i Krabi precis som i Grekland. Transfern tar två timmar och på den första färjan gick vi ur minibussen och fick se en magnifik solnedgång mellan regnmolnen. Det enda regn som kommer under mina 14 dagar där. Jag tycker att det är häftigt med de tropiska regnskurarna.
Jag åt några luncher i Saladan och där får du inte missa de små enkla fiskerestaurangerna som ligger på pålar längst ut vid havet. Mycket gott och väldigt billigt. Det är så mysigt att sitta och se de olika små båtarna angöra vid bryggorna.
Ibland letade jag upp ett enkelt ställe vid stranden där jag bodde som erbjöd hängmattor att slappa i efter maten. Massagen får du inte missa och jag provade även på en del annan österländsk läkekonst av en diplomerad akupressör eller vad det nu heter. Helt underbart med en härlig oljemassage i skuggan på stranden en eftermiddag. Grönt kallt te smakar perfekt efteråt och så brukade jag köpa med mig några räkor eller något annat gott hem till balkongsittningen.
Annanas och bananpannkakor som serveras vid gatustånden är också favoriter för mig även om jag saknade en speciell tjock variant som serverades i Surin på Phuket.
Människorna är väldigt vänliga och tillmötesgående på Koh Lanta och det enda jag saknade var alla brokader av siden och andehusen som är så vanliga i områden med mer buddister. Några andehus fann jag dock. På Koh Lanta lever de olika religiösa folkgrupperna i fred med varandra och även om gatusäljarna kan käbbla lite mellan varann om kunderna.
Såg att Lissi blev avskräckt av något jag skrev vet inte riktigt vad för jag är väldigt förtjust i många ställen i Thailand som jag besökt. Trafiken är värst och havet är bäst. Underbart att lämna Sverige när det är som kallast och mörkast i dec-feb då det är som finast där nere.
Eva
|