Sv: Thailand
Allt ligger nära djungeln. Där jag bodde var det trädgård och bungalows mellan hotellet och havet. På andra sidan hotellet var det kanske 100 m till vägen och sen några få hus och djungel bakom. Det finns bara en väg på Koh Lanta. Helt tyst på natten men det är ganska få ställen vid den stranden där jag bodde. Finns nog inga ställen som stör på koh Lanta. Nästan alla stänger tidigt vid 22-23 antagligen beroende på att majoriteten av befolkningen är muslimer. Såg inga skräniga barer och det finns ingen sexturism alls på ön. Finns inget utbud. Det enda som störde lugnet var kineserna när de firade nyår då i februari. Ett evighetslångt smällande som tack och lov bara varade en dag.
Det finns en typ av större fordon vid transporter. Hotellet där jag bodde hade avtal med ett företag så när man skulle iväg ut fanns den varianten alltid inne. Hem blev det tyvärr mopederna med vidhängd kärra. Phukets tuc-tuc känns som lyxåk i jämförelse.
Vin serveras inte på alla ställen men fruktdrinkar, andra drinkar och öl finns alltid. Vill du ha vin under resan kan det vara bra att köpa på planet eller i taxfree butiken före resan. Där jag bodde fanns en liten affär på andra sidan vägen men den var inget att ha, Hotellet bjöd på två vattenflaskor varje dag så har det alltid varit på de ställen jag bott på i Thailand. I Saladan finns det butiker som säljer mat samt allt möjligt annat där går det också att köpa vin, likör etc.
Eva
|