Visa ett inlägg
Gammal 2010-06-24, 15:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Var äter man på Amorgos?

Katapola har ryckt upp sig ordentligt vad gäller maten på senare år, första gången jag var där var det inte lätt att hitta riktigt god mat.

Mouragio som Riitta nämner är bra, i synnerhet om man frågar vilka rätter som rekommenderas i dag (har aldrig brukat stå på menyn, möjligen på en griffeltavla på väggen)

Ouzeriet/båtkontoret Nauftilia har ett litet urval av jättegoda smårätter som man lätt kombinerar till en god måltid.

I Xilokeratidi på andra sidan viken har maten ofta varit bra men servicen lite stönig på Vyzentzos. Även den stora tavernan Psaropoula, den första man kommer till på den sidan, har mycket bra traditionellt lagad mat.

Vad gäller andra delar av ön så har jättefina Uranos i övre delen av Potamos, innan Egiali, fin lunchmat och ögonbedövande utsikt (kolla deras websajt)

I Lagada ovanför Egiali finns god traditionell mat och en underbar frid på taverna Loza, nära stora parkeringen.

Badar man på Mouros-stranden finns en restaurang med fantastiskt läge ovanför stranden. Den har nästan aldrig varit öppen när jag är där (för- eller eftersäsong) och då har jag åkt vidare till Vroutsi och ätit mycket gott på tavernan där.

I Chora har taverna To Chyma fantastisk mat.

Ska man söderut på ön är tavernan i Arkesini, längs vägen, ett mysigt ställe. Rustik och vällagad mat.
Svara med citat