Sv: Gerani
Jag har inte bott i Gerani, men varit där flertalet gånger när jag jobbade som reseledare.
Det är inte helt sant att Gerani har växt samman med Platanias. Gerani är mera landsby. Dock inte med charmen i gamla "riktiga" byar. Det är betydligt lugnare i Gerani än i de andra byarna längs med kusten mot Chania. Färre tavernor, färre turistbutiker. Jag vet folk som bott där som tyckt det varit urtrist, men jag vet också dom som bott där och tyckt att det varit underbart med lugnet. Det finns också en taverna i Gerani som tydligen är fantastisk både vad gäller mat och stämning. Det är inte riktigt lika turistigt i Gerani som i de andra byarna.
Stranden är inte lika befolkad och har inte lika gott om parasoller (vilket jag uppskattar), däremot är det rätt mycket klapperstensstrand.
Skulle jag åka till Chaniakusten med bara sol, bad och tavernakvällar skulle jag absolut välja Gerani. Skulle jag däremot vilja ta mig till Chania ett par kvällar så skulle jag nog välja att bo i Agii Apostoli istället. Betydligt närmare stan och med mysiga stränder. (Dock betydligt mer folk och hotell...)
|