Citat:
Ursprungligen postat av tompab
...Vi älskar att sitta länge på tavernan eller ozerian och titta på folk och ta nåt gott att äta och dricka. Tycker om att promenera runt, titta på omgivningarna och sätta sig ner för en liten drickapaus med jämna mellanrum...
Hur verkar vädret de närmaste dagarna?
|
Det var då f*n att man inte får spela fresterska oftare! Jag är själv 40++ och har inte ett dugg emot en rejäl barvända ibland. Disco är bara för blödiga, jag gillar "skiladika" till grekisk musik, men så är ja' ju Norrlänning
Jag rekommenderar som tidigare sagt ett besök på Bamboo i solnedgången, eller till lunch. Dit hittar ni om ni följer stranden som går från A Apostoli mot Platanias. Lokalen ligger strax ovan vattennivå med utsikt över havet och er by. Stället är välbesökt av greker vilket talar för bra mezedes och Ouzo, troligen även helt okej priser.
Om A Apostoli vet jag litet, på gränsen till nada, så där får någon annan hugga tag. Däremot är en promenad ner mot Chania, strandvägen, inte alls fel. Stanna där andan faller på och gärna i Nea Chora hamn som är urmysigt. Oyzitino vid piren, eller Magasaki med sina €3 för en Ouzo+mezede är väl besöksvärda. Personligen förderar jag det förstnämnda för att det är så härligt att sitta på piren när solen går ner.
Inne i Chania hamn väljer jag Kavouras (Krabban) för att maten är super och mycket prisvärd. Utsikten över hamnen, med sin promenad, delar ni med både grekiska stammisar och turister.
Ska jag äta "hemlagat" vinner lilla Mikio (Mikjo) i gamla stan med hästlängder, tätt följt av To Steki närmare hamnen. Mikio har 6-7 bord och är ofta fullsatt efter 21.00, dit kommer man enklast om man fortsätter rakt igenom Semiramis

To Steki ligger på andra tvärgatan till höger i slutet av Halidon, ta höger innan ni kliver över kedjorna som leder till hamnen - och hälsa familjen från mig.
På alla ställen kan ni sitta länge och beskåda Chanias gatuliv - helt utan stress!
//Kikh