Citat:
Ursprungligen postat av Alala
Någon som aldrig använder solskyddskräm och ändå klarat sig bra?
/Anne
|
Min första resa till "solen och värmen" gick redan 1966,
(För dagens ungdomar kan jag förtydliga med att det var ungefär samma år som dinosaurierna dog ut tillsammans med Neanderthalarna och Gustav Vasa var kung över Sverige och Norge.)
Hade aldrig innan dess använt SPF, som det så fint heter på svensk-engelska, eller solskyddsfaktor som vi reliker kallar det.
Under resan använde jag det inte heller. Ej heller därefter. Och (ve-och-fasa) jag lever fortfarande. Tvål och vatten fungerar helt okej för mig, men solkrämer av alla de sorter? Nej tack.
Och då jag hela livet varit en ljushyad "linlugg" med därtill vetenskapligt bevisat känslig hy och en usel pigmentbärare, borde jag således bli brittiskt kräftröd, flaga/fnasa som en hedning och må allmänt dritt i sol och värme.
Nå, bara för att jäklas med naturen (eller för att konstatera att det med till visshet gränsande sannolikhet även har att göra med det genetiska arvet), så reagerar inte jag på vederbörligt sätt.
Tillbringade tidigare i år tvenne veckor på tropisk ö i Maldiverna, där de blekfeta britterna (lika transparenta som ett paket Gladpack, fast med fler tatueringar) smorde sig som besatta med SPF 50+ dagarna i ända. Lik förbaskat såg de varje kväll ut som de nyss fiskats upp ur en hummerkastrull. Det var faktiskt ganska morsomt att bevista.
Själv återvände jag till Sverige med en mycket djup och klädsam solbränna (enligt omgivningen och resten av familjen), utan att ens ha tittat på en reklamposter om Hawaiian Tropic eller annat krafs.
Min egen, ödmjuka åsikt om solskyddsmedel är helt enkelt som min filosofi om religion (oavsett vilken), GI-metoder, ViktVäktarna, PSI, ärliga politiker och annat suspekt.
Vill du verkligen tro på det,
kan du verkligen tro på det, så
tro på det, vad andra än tycker.