Sv: Hemska saker händer på Rhodos!!
Jag har inte läst vad som skrivits på den nämnda hemsidan. Det är sant att synen på husdjur, läs hundar och katter, hos somliga men långt ifrån alla, är under all kritik i Grekland.
Det finns en hel del organisationer som gör vad de kan , dels för att ta hand om lösdrivande hundar, dels för att försöka sprida kunskap om djurens behov t.ex på skolorna. Motståndet är , ska man säga, passivt, få bryr sig och inte blir man särskilt upprörd heller.
Massor av hundar har fått nya hem i nordeuropa, till avsevärd kostnad och stor arbetsinsats. Det är oftast utländska kvinnor som driver dessa föreningar.
Sen kan man inte låta bli att se problemet med ex. de lösa hundarna från en annan synvinkel också: de river getter och får, de dödar höns, de skrämmer folk. Att någon herde i såna fall tar lagen i egna händer är inte förvånande. På Rodos hade en herde hängt några hundar. Han fick fängelsedom, jag vet inte vad som hände sen.
På Kalymnos dödades 120 får i våras av en skock lösdrivande hundar. Jag har personligen sett hur två välfödda hundar ivrigt drev ett litet får in i ett taggtrådsstängsel, de drog kvickt som ögat iväg när jag kom med sopkvasten. De hundarna hade nog bara smitit hemifrån, trinda och glada, men jaktinstinkten tog över.
Det är naturligtvis inte djurens fel, utan ägarnas.
Det är inte så lätt att exempelvis begränsa antalet katter! Alla mina huskatter är steriliserade/kastrerade/har fått P-spruta. Men de halvvilda och helvilda låter sig inte tas och så här dags myllrar det av kattungar i den gulligaste åldern. De som överlever bilar och moppar och allt annat farligt blir snart stora halvvilda och helvilda, och nån natt kommer råttgiftet fram i bostadsområdena...
|