Sv: Fråga mej on Naxos
Hej Inha.
Naxos måsten är väl först dom jättefina stränderna vi har här. Milslånga stränder med vit sand och turkost hav.... Sen har vi fina och många byar att utforska. Kör man inte själv så går det turer runt ön där man får se mycket. Apollo organiserar sån tur för sina gäster och bla Naxos Tours har också sådana turer.
Det går också lokal bussar till de flesta byar och med lite planering kan man besköka flera byar på en dag. Det finns också jättefina vandringsstigar mellan byarna.
Jag har inte kollat årens program men det går dagsturs båtar till Delos Mykonos och till Amorgos. Man kan också åka till Paros över dan med de vanliga färjorna. Ev finns det en tur till Santorini också. Sånt är bäst att kolla upp när man är här för att få de senaster turlistorna.
Var som är bäst att bo tvistar de lärda... Vill man ha mycket strandliv så kanske stränderna Agios Prokopios, Agia Anna eller Plaka är ett bra val. Där bor man precis vid stranden och det finns flera restauranger och lite butiker att välja på. Man ska tänka på att kommer man under lågsäsongen (efter 15 September) så är mycket stängt nere vid stränderna.
Naxos stad är en trevlig by med ungefär 7000 invånare. Inte så mycket folk alltså. Här finns mer att välja på när det gäller restauranger och butiker. Det finns också en strand i stan, St George, en barnvänlig strand som är fin men kanske inte lika fin som de andra stränderna jag nämde.
Det går mycket bussar mellan Naxos stad och stränderna och det tar bara ca 15 minuter. Man kan också gå mellan stan och stränderna. En fin promenad längst vattnet.
Du undrar om ni ska boka hotell i förväg, det beror på när ni kommer. Om ni kommer mellan första juli och sista augusti så är det nog säkrast att boka hemmifrån, då är det högsäsong och mycket folk på ön. Kommer man under lågsäsongen så kan man hitta rumsuthyrare i hamnen.
Jag kan inte rekommendera ett speciellt hotell det finns för många och det beror ju på er prisnivå. Googla Naxos så får du upp flera sidor med hotell och annan information om Naxos, bilder etc.
Hoppas du har fått svar på dina frågor.
Vi ses i sommar!
Hälsningar
Lotta
|